Historie Jazzince
I. ročník | 4. - 5. června 1999

První ročník byl zkouškou, zda má v Trutnově smysl pořádat jazzový festival. Množství a sušná návštěvnost občasných koncertů pod Hradem napovídala, že jazz má v našem městě své místo. Akce trpěla některými dětskými nemocemi, ale hlavní smysl splnila. Představila trutnovským nejen prověřená jména (JAN SPÁLENÝ) ale i velmi výjimečné osobnosti (PIOTR BARON) a hlavně i novou jazzovou líheň (PECULIAR, FREE STEPS) a velmi zvláštní objev - duo ŠAŘECOVÁ - KOŠNAROVÁ. Na českou hudební mapu byl zanesen nový festival, zrodil se JAZZINEC.

Vystoupily tyto kapely: Peculiar | Vesna Cácéres | František Kop Quartet | Quartet East (Piotr Baron, Jaromír Honzák) | Jan Spálený A ASPM | Evergreen Dixieland Band | Šařecová - Košnarová | Free Steps | Ventil Duo | Stan The Man Blues Band

nahoru
II. ročník | 3. - 8. dubna 2000

Druhý ročník zahájila na samostatném koncertu IVA BITTOVÁ se svým projektem ČIKORI (J. HONZÁK, V.VÁCLAVEK, F.KUČERA a M.DVOŘÁČEK). Poprvé také proběhl funky time Pod Hradem. Festivalové finále zahájil BIG BAND KONZERVATOŘE JAROSLAVA JEŽKA, poté moderní fusion s FOLEY FILIPA GONDOLÁNA, jazzovou špičku reprezentoval MILAN SVOBODA se svým QUARTETEM a závěr patřil českému bluesovému Claptonovi - LUBOŠI ANDRŠTOVI a jeho zpěvákům - RAMBLINU REXOVI a MICHALU PROKOPOVI.

Vystoupily kapely: Iva Bittová a Čikori | Funkytime Skvělej Den | Marcel Bárta Band | The Foley (F. Gondolán) | Big Band KJJ | Milan Svoboda Quartet | Luboš Andršt Blues Band a Ramblin Rex a Michal Prokop

nahoru
III. ročník | 26.3 - 5.4. 2001

Ve třetím ročníku se Jazzinec naplno rozrostl na pět večerů věnovaných jazzu a příbuzné hudbě. Úvodní projekt byl věnován nejrozšířenějšímu nástroji, kytaře - Kytara třikrát jinak s LUBOŠEM ANDRŠTEM a M. REJHONEM, DÁŠOU ANDRTOVOU - VOŇKOVOU a nemocného R.HLADÍKA nahrazujícím RAMBLINEM REXEM. Ethno večer v čajovně patřil skupině WOM a funky time Bártově projektu MUFF. Finále zahájil basový virtuóz PAVEL JAKUB RYBA a jeho M.T.S. ART ENSEMBLE, muzikantský dialog předvedli MARTIN KRATOCHVÍL a TONY ACKERMAN a lahůdkou mělo být vystoupení legendárních SBB s PAUL WERTICEM. Bohužel jejich vystoupení nebylo právě tím nejpodařenějším. Skupina chtěla v Trutnově nahrát live CD, a proto vystoupení provázelo obrovské množství technických a zvukových úprav, které ale vše jen zkomplikovaly a rozhodily skupinu tak, že odehrála jeden ze svých nejhorších koncertů. SBB by ale rádi někdy v budoucnu na Jazzinec přijeli a špatný dojem napravili. Uvidíme. Závěr patřil After párty se skupinou RAMBLIN REX BLUES TRIO. Fantastický večer v narvané vinárně Pod Hradem byl vlastně rozloučením s Ramblinem před jeho letní cestou do jeho druhého domova, New Orleansu.

nahoru
IV. ročník | 18.3 - 24.4 2002

Akce se rozrostla do šesti večerů - poprvé na Jazzince vystoupil Dan Bárta s Illustratosphere a také Laco Déczi s New York Celulou.
Úvod patřil právě Danu Bártovi, který naprosto vyprodal Koncertní síň Bohuslava Martinů - prý tak zaplněna ještě nikdy nebyla - lidé byli naprosto všude. Kapela měla problém se na pódium vejít, byl velký problém s proudem na výkonnou aparaturu a osvětlení, ale nakonec koncert dopadl víc než skvěle.
Na Funky party vystoupili Funky Feast a velmi zajímavý byl Etno večer s Vlastíkem Matouškem. Na finále zahrál: Radim Hladík jako náhradu za vloni z důvodu nemoci zrušený koncert, dále Yvonna Sanchez s Robert Balzar Triem, Naj ponk Trio a nakonec Peter Lipa Band, ve kterém hrál i Michal Žáček. Po Blues párty s Tonny Blues bandem přišla After Párty - kde nejdříve zahrál dívčí soubor z Konzervatoře J.Ježka Papaya Girls a pak Laco Déczi se svou New York Celulou. Za klávesami byl tehdy Walter Phisbacher, za bicími syn Vajco a za basou naprosto charismatický Steve Clark. To byl velmi silný zážitek, plný Národní dům vytleskával tuto výbornou kapelu.Tehdy byl poprvé vydán nástěnný kalendář s fotkami z festivalu.

nahoru
V. ročník | 24.3 - 24.4 2003

5. ROČNÍK Jazzince trval přesně jeden měsíc - od 24. března a do 24. dubna 2003.
Novinkou byl večer věnovaný bluesovým kapelám a také dopolední koncert pro střední školy.
První koncert. Ve vyprodané Koncertní síni B.Martinů zahájila zpěvačka Zuzana Dumková se skvělými hráči v její Group (M.Bárta, M.Dvořáček a "vrchlabák&trutnovák" Jakub Vejnar a poté slavní -123 min, což byl jeden z vrcholů festivalu.
Na Funky Time zahráli tehdy ještě neokoukaní Eggnoise, hodně hravá a příjemná písničková záležitost.
Čtyři bluesové kapely měly samostatný večer - a bohužel se to nesešlo s diváckým ohlasem.. Moravští Staří psi koketovali s rockem, o něco tradičnější byli Gumbo s Ondřejem Konrádem, velmi zajímaví zase byli Lady I & The Bluesbirds s fantastickou zpěvačkou připomínající Janis Joplin. Objevem bylo duo James Harries a Petr Dvorský. Poprvé zde vystoupili bez nemocného Emila Viklického a byl to asi nejvíce překvapivý moment festivalu.
Festivalové finále zahájí Ondřej Štveráček a jeho kvartet - objev české jazzové scény. Klasický smyčcový Kvartet Apollon ukázal, jak si smyčcový kvartet poradí třeba s Pat Methenym. Jiří Stivín & Co. Jazz systém ? fantastická osobnost která má dar vždy přijít s něčím překvapivě novým. Závěr večera obsadil jeden z nejlepších moderních evropských big-bandů - Kontraband Milana Svobody.
Poprvé na Jazzivci byla Swing párty - nejdříve H-kvintet jana Haase a poté český Sinatra - Laďa Kerndl a jeho Jazz Friends (i s Jaromírem Hniličkou).
After párty měl projekt Two saxofonisty Ivana Myslikovjana a pianisty Vítka Beneše. Druhá částe večera patřila kontrabasistovi Jaromíru Honzákovi a jeho Quintetu. V něm působí Christian Rover(D) - kytara, Michal Tokaj (PL) - piano, Piotr Baron (PL) - sax, klarinet a Lukasz Zyta (PL) - bicí..

nahoru
VI. ročník | 22.3 - 29.3 2004

Poprvé festival rozšířen o semináře (David Dorůžka) a výstavu (Petr Zvolánek a jeho fotky z festivalu).
Jan Spálený a ASPM měl krásný bluesový večer v koncertní síni. Den na to tam přijeli Petr Dvorský a James Harries - na přání moha lidí po loňském koncertě - dopoledne pro školy - což bylo něco neuvěřitelného, neboť James prodal během prvního koncertu celou velkou krabici céreček. Takový byl o jeho muziku obrovský zájem.
Na finále po muzikantském semináři vystoupil David Dorůžka se svým triem, dále basový virtuoz Pavel Jakub Ryba a Mind The Steps, Robert Balzar Trio a na závěr Martin Kratochvíl se svým Jazz Q.
Závěrečná AfterPárty se konala v Národním domě, kde nejdříve vystoupila jazzbarocková Ostaš s Marcelem Bártou a poté opět Laco Déczi s New York Celulou. Laco a jeho muzikanti si moc oblíbili Trutnov a jeho publikum. Říkali, že tu rádi hrají, neboť je to tu takové pohodové a domácí (asi proto, že dostali od babičky upečené makové, jablečné a povidlové koláče).

nahoru
VII. ročník | 3.3 - 2.4 2005

Jazzinec byl opět rozšířen o další koncerty a doprovodné akce a získal zase více mezinárodní rozměr.
Festival také založil své internetové e-Rádio Jazzinec, které slavnostně spustil do provozu prezident republiky Václav Klaus 1.3.2005 ve 14 hod 14 min.
V galerii Dračí ulička byla fotovýstava Miloše Klimeše - Muzikanti. Do Trutnova po dvou letech přijel Dan Bárta - tentokráte už ale do sálu Textenu na Zelené louce - prý tam tehdy padl rekord v návštěvnosti.
Radim Hladík měl nejdříe seminář pro kytaristy a poté v New Endu koncert se svým Blue Effectem.
Písničkář Karel Plíhal přijel se svým "kainarovským" programem a byl to fajnový večer.
Swingová legenda Karel Hála za doprovodu Swing Sextetu odehrál koncert pro pamětníky.
James Harries si Trutnov zamiloval a přijel na Jazzinec konečně s celým triem - takže jak s Petrem Dvorským i s Emilem Viklickým. Všichni v Trutnově zůstali dále na víkend a vyrazili spolu Petrem Benešem na běžky. I takový je Jazzinec.
Festivalové finále měli zahájit slovenští Bukake, ale trio Buntuj, Tatár, Kašpar nepřijeli - údajně měli lepší hraní po boku Petera Habery... Rychle sehnaný záskok byl ale pro jazzinec naprostým šokem - duo trumpetisty Juraje Bartoše a pianity Ondro Krajňáka bylo fantastické - a to přitom bylo jejich první vystoupení, téměř bez zkoušky (!!!). Dále vystoupili pražští mladí muzikanti sdružení v Nuselském orchestru (NUO). Dobří maďarští Kiss Erozi Music zaujali publikum, ale vrcholem i přes zbytečně hlasitý zvuk byl koncert světové hvězdy, amerického hráče na foukací harmoniku Sugar Blue a GK Brothers Blues bandu.

nahoru
VIII. ročník | 2.3 - 25.3 2006

Osmý ročník ještě více rozšířil festival a udělal z něj již největší akci v podkrkonoší. Jazzinec 2006 trval po 11 večerů. Nová grafika a skvělá nová trika.
Výstava Stb blues v Kafírně dokumentovala perzekuce aktivistů trutnovského Jazz klubu, kteří byli za svou hudební činnost komunisty vězněni.
Charlie Band - pro Jazzinec jednorázově obnovený projekt bývalých trutnovských muzikantů, dnes vesměs hrajících jazz profesionálně.
P.J.Ryba - seminář pro basista a pak koncert.
Lenka Dusilová měla v naprosto narvané Koncertní síni skvělý koncert z oceňovaného alba Mezi světy.
Američan Lee Andrew Davison měl se Swing Sextetem hodně srdečný koncert Pod hradem.
Funkoví GuloČar rozpumpovali NewEnd, naprostý nářez.
Semináře a potom koncert - to bal den s kontrabasistou Františkem Uhlířem, chorvatským kytaristou Darko Jurkovičem hrajícím fenomenální tappingovou technikou a bubeníkem Jaromírem Helešicem.
Word párty s Posmrtnými zkušenostmi - tehdy Divadélko Trdýlko skoro začalo tančit na šamanské motivy kapely.
Vrcholem festivalu byl sólo koncert legendárního Mariana Vargy.
Festivalové finále zahájilo Trio Víta Švece (Matěj Benko ?piano, Jan Linhart - bicí) a bylo to hodně výrazné vystoupení. Maďarští Kaltenecker trio byli hodně energičtí. Por pořadatele festivalu se splnil dávný sen, když na pódiu přivítal spoluhráče Joe Zawinula - indického kytarového mága a zpěváka Amita Chatterjee. Ten zahrál v premiéře s Tomášem Reindlem a Pavlem Hrubým hudbu čerpající z meditativních indických tradic. Poslední kapelou večera bylo speciální vystoupení -123 min. pro Jazzinec se saxofonistou Michalem Žáčkem. Energické, hravé, radostné.
Na After Párty vystoupil opět Laco Déczi s New York Celulou - tentokrát ale Steve Clarka vystřídal japonský basista Nob Kinukawa. Přestože Laco už na Jazzince dvakrát vystoupil, stále je v jeho hudbě něco, proč má smysl ho znovu a znovu slyšet.

nahoru
 
zpět
 
Jste . návštěvník těchto stránek