nálet bubeníků

11.3.2007 | autor: Tomáš Katschner

Byl to trochu risk - Slet bubeníků je sice už legendární pojem, ale jeho menší varianta, konaná jen velmi výjimečně mimo krátké podzimní "sletové" turné, je pokaždé naprosto jiná.
Sestava, která byla předem anoncována, byla nakonec několikrát změněna. Do Trutnova tak dorazili - otec sletu Pavel Fajt, hráč na didjeridoo Ondřej Smeykal, percussista Miloš Vacík, zpěvák a hráč na jambe Papis, japonka Yumiko a Štěpán Smetáček.

"Otec" sletu bubeníků Pavel Fajt; foto Miloš Šálek

"Otec" sletu bubeníků Pavel Fajt; foto Miloš Šálek

Alan Vitouš byl skolen chřipkou a Roman Holý zase měl neodkladné natáčení s televizí. Škoda. I když výsledek koncertu byl tak skvělý, že už to snad lepší být ani nemohlo.
Od 11 dopolední hodiny byl koncert pro trutnovské střední školy. Muzikanti museli ráno vstávat před šestou ranní a to třeba Miloš Vacík přijel z koncertu ve tři hodiny ráno.
Nejdříve pořadatel festivalu Tomáš Katschner přivítal na pódiu cestovatele, fotografa a dobrodruha Oldu Šlégra, se kterým vyvěsili tibetskou vlajku a přihlásili se tak k akci Vlajka pro Tibet.

Pořadatelé Tomáš Katschner a Olda Šlégr

Pořadatelé Tomáš Katschner a Olda Šlégr

Muzikanti poté jednotlivě pohovořili o svých nástrojích a ukázali, jak se na ně hraje a co vše se z nich dá dostat. Nakonec všichni dohromady zahráli spolu se zpěvačkou Yumiko skladbu z večerního programu, nicméně ve srovnání s tím, co přišlo večer, to byla jen lehká předehra.

Odpoledne patřilo muzikantskému semináři. Sjelo se na něj na 30 bubeníků ze širokého okolí. Jedna část, pod vedením Pavla Fajta, se zabývala bicí soupravou - od ladění bicích, výběru blán, držení paliček, úderu, cvičících technik až po tipy na nejrůznější bubenické školy. Miloš Vacík a papis zatím seznamovali druhou část s perkusivními nástroji; a to nejen teoreticky, ale ne příkladu samby postupně každému předával jednotlivé nástroje a tak hrálo dohromady 12 bubeníků jeden groove na nejrůznější bubínky, zvonce atd.

Večer patřil koncertu a byla to síla. Předprodeje vstupenek vypadaly ještě začátkem týdne velmi bídně, nakonec ale byl sál Národního domu zcela zaplněn. Bubeníci (večer už posilněni o Štěpána Smetáčka hrajíccho na druhou bicí soupravu) ve dlouhých skladbách na základě jednoho tempa dokázali obohacovat a rozvíjet rytmicky skladbu k několika postupným vrcholům. Zajímavé nebyly jen pasáže, kde jel hlavní groove a zpěvy, velmi silné byly i pasáže, kde hrála jen část sestavy . Tak třeba v prostředku koncertu byla skladba, kterou hrál pouze Štěpán Smetáček, a až ve druhé půli se přidal Pavel Fajt a pravděpodobně to byla její úplná premiéra, přesto právě zde díky obrovskému soustředění a napětí šlo o jeden z vrcholů koncertu. Charismatická zpěvačka Tuniko se vznešenými a elegantními gesty dokázala v závěru koncertu konečně lidi zvednout ze židlí a zaplnit tak malý taneční parket pod pódiem.

Nálet bubeníků, 9.3.2007 v Národním domě v Trutnově; foto Miloš Šálek

Nálet bubeníků, 9.3.2007 v Národním domě v Trutnově; foto Miloš Šálek

Bubeníci museli několikrát přidávat, koncert v Trutnově vyšel naprosto perfektně. Skoro myslím, že bylo dobře, že po všech změnách nakonec přijela tato sestava; bylo to dravé, syrové a plné zaujetí. Každý z hráčů byl mistrem svého nástroje (např. trochu opomíjený Ondřej Smeykal vytvářel na didjeridoo úžasné věci), ale hlavně všichni spolu dokázali skvěle komunikovat a rozvíjet témata tak, že nepřebíjeli jeden druhého. Výsledkem byla rytmická smršť, která nenechávala nikoho v klidu sedět (byl jsem se několikrát podívat na sále, a skutečně všichni bez ohledu na věk - si buď dupali, ťukali rukou nebo hýbali hlavou do rytmu).

Fotky z koncertu si můžete prohlédnout zde

zpět
Jste . návštěvník těchto stránek